I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, March 30, 2009

HEPATITIS B

salam....memandangkan aku ni seorang saintis makmal perubatan...kene la aku selitkan sket2 pasal ujian makmal perubatan ni dalam blog aku....mula2 aku nak citer pasal hepatitis b...penyakit ni aku rase makin menjadi2 skang....makin hari makin ramai yang dtg pejabat aku untuk buat ujian...bukan nak sahkan ade hep b ke tak..tapi nak pastikan kuman yg ade dalam badan tu dah banyak mane...
dah la ujian ni mahal..RM210.00....bg aku la ni adalah antara penyakit yang MAHAL selain sakit buah pinggang yang memerlukan rawatan dialisis....nape aku kate mahal...sbb kos perubatannye mahal...padhal cara pencegahannya takde la mahal sgt pun...kalu amik vaksin...dalam RM120.00..untuk beberapa tahun....bergantung pada individu...ada yang setahun...ada yg lama..aku ni dah 3 tahun....tp lupe lak nak cek dah tinggal banyak mane....
vaksin yakni antibodi yang disuntik dalam badan...boleh berkurang seiring ngan mase...aku xtau plak nape...die mati kot...jd bile dah kurang..kene p amik booster....bg tambah dan kuat semula...

bile dah kene virus ni...alamatnye...melayang la kurang2 RM1000 sebulan untuk beli ubatnye....kalu keje kerajaan..mungkin dapat ubat percuma...aku pun xtau sgt cemane proses rawatannya...ada yang dpt ubat ade yg tak....kdg2 dr suh pesakit beli sendiri kat farmasi...ada yg spital bg....ada yg bleh claim...ada yg percuma...
ade plak yg bile dah kene...selalu demam pastu susah nak baik...ada yg sampai naik kuning....ada jugak yg acute...terus innalillah...ada yg tak ade ape2....tp yg selalunya..pesakit akan rase lemah...tak larat...kalu nak drive 3jam...kene rehat atau tdo stp 1jam....ada jugak yg makan ubat....sampai melemahkan tenaga batin...

apa yg aku tulis ni..bukan aku blaja...TP BERDASARKAN PENGALAMAN....

No comments:

Post a Comment