I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, April 29, 2009

RUPA AGAMA ISLAM (copy dr emel)

Salam sahabat blog...

Just nak kongsikan satu e.mail OK terima melalui respeks_group. Elok sangat sebagai peringatan buat diri kita sebagai muslim yang sentiasa lalai dari agama Allah. Jom hayati bersama... Terima kasih pada pengirim e.mail.


Bagaimana RUPA agama Islam?

Tentu korang pernah mendengar kenyataan dari kawan2 korang seperti:

Eh, tadi aku jumpa org rupa dia sebijik macam engkau...'
Suami saya dulu, sama rupa macam awak...'
Awak ada iras2, rupa nenek saya ler...'
Rupa awak macam pelakon terkenal Yassin senario' ler..'
Betul ni, rupa jiran aku sama 'sejibik' macam engkou...' he he he

Hari ni aku nak cerita pasal rupa agama? Korang dah lama memeluk agama Islam, tapi tahukah korang akan bagaimanakah bentuk rupa agama Islam itu?

TIGA BENTUK RUPA UGAMA...

Adapun rupa agama itu ada tiga, dan semuanya dalam bentuk amalan. Yg mana, jika ketiga-tiga amalan itu ada dalam satu kampung, maka akan ternampaklah rupa bentuk agama Islam.

Rupa agama penting kerana bisa menarik perhatian bukan Islam ke arah Islam, secara Jujur dan harmoni kerana begitu indahnya Islam itu apabila ternampakakan rupa sebenar agama Islam.

Sebelum ini pernah ada orang tanya aku, adakah Malaysia ini negara Islam?

Aku kata:

Bila kita pergi pasar malam, takde pulak kita jumpa label pasar malam, tapi kalau korang tanya budak2pun tahu itu pasar malam.

Kenapa?

...kerana di situ ada amalan pasar malam, apa amalan pasal malam? Ada org jual, ada org beli dan pada waktu magrib? tapi malam esoknya org dah tak panggil pasar malam lagi dah, walaupun tempat yg sama... sebab dah tak ada amalan pasar malam...!!!

Jadi...

Di Malaysia tempah tumpah darah aku ni, sesetengah tempat memang macam negara Islam? sesetengah tempat memang macam semacam? macam setan!!! Oh... tepuk dada tanya iman?
Oleh yg demikan adalah penting kita org2 Islam mewujudkan amalan Islam yg boleh di katakan sebagai rupa Islam!!!

Ok, amalan itu ada tiga, kita pergi pada yg pertama?

Pertama :...

SEMUA ORANG LELAKI AKHIL BALIGH SOLAT BERJEMAAH KAT MASJID DAN SEMUA ORG PEREMPUAN AKHIL BALIGH SOLAT AWAL WAKTU ( di rumah) La ni, apa jadi? Malaysia Negara Islamkah jika banyak masjid kosong tidak berpenghuni?

RUMAH-RUMAH SYAITAN PENUH RIANG, RUMAH-RUMAH TUHAN KOSONG DAN LENGANG?'

Sekarang ni, trend org muda pakat-pakat ajak pergi 'fullhouse' kan panggung wayang, maklumlah ada cerita 'Superman return'(bayar tu!) tapi masjid jadi 'blankmosque' ? free apa!!!
Hati bagi kampung/bandar/ negara adalah masjid, kalau org kafir tengok masjid kosong tak rasa apa2, kita org Islam janganlah macam tu kawan,

Satu cerita daripada encik setan (lebih kurang maksud) :

'Ada seorang hamba Allah yg tua dan buta serta duduk jauh dari masjid, mintak izin solat kat rumah, tapi nabi tak bagi izin, lepas tu dia pergi jugaklah dalam keadaan bersusah payah hingga dia terjatuh dalam parit, habis kotor baju dia, dia balik tukar dan peristiwa ni berlaku sampai
3 kali, kali yang ketiga aku tolong dia dari jatuh dan bawak dia ke masjid, tanya hamba Allah ni (lebih-kurang) ' terima kasih kerana tolong pakcik, anak ni siapa nama?'

Dah tentu aku jawab :

'aku ni syaitan, tadi bila kau jatuh kali pertama habis dosa kau gugur, kali kedua kau jatuh habis dosa keluarga engkau Allah ampun, dan aku takut kalau2 kali ke-3 kau jatuh seluruh penduduk Madinah ni Allah ampunkan dosa, jadi sia2 lah usaha aku selama ni, tu yang aku tolong kau tu'

Oh?

Aku pernah dengar satu ceramah, ustaz tu bagitahu, LEBIH KURANG:

Apabila 25% org Islam mula solat berjemaah 5 waktu ? maka ahli2 maksiat akan membuat maksiat secara sembunyi2... (oh.. .patutlah sekarang ni org berani buat maksiat terang-terangan)

Apabila 50% org Islam mula solat berjemaah 5 waktu ? maka wanita akan tutup aurat automatik. (cuba rujuk hari jumaat akibat satu waktu yg org Islam solat berjemaah
hampir 75%, apa jadi?, perempuan2 yg pakai skirt pun dah pandai pakai labuh-labuh,
di tanya, kenapa? Diorang jawab, hari ni kan hari jumaat, yang lelaki mula berketayap dan bersongkok ke tempat kerja atau kuliah, malahan ada amoi yg pakai baju kurung, dahsyat tu!!! tu baru kesan satu waktu, kalau hari2?...

Apabila 75% org Islam mula solat berjemaah 5 waktu ? Maka Allah akan campakkan kegerunan org kafir kepada Islam. Patutlah Bush dan sekutunya yang lain tak takut langsung kat umat Islam, apa nak heran dengan nuclear? Bom takde kuasa, yg berkuasa hanya Allah!!!)

Apabila 100% org Islam mula solat berjemaah 5 waktu ? Maka orang Islam akan memerintah dunia. Rujuk Nabi dan sahabat Ra, bila mereka memerintah dunia?... rujuk masjid mereka bagaimana?

Huh... sekarang umat Islam bercadang nak memerintah dunia, tapi tak sedar, masjid kosong!!! yang kerajaan larang, berjuang bermati-matian, yg kerajaan tak larang (solat berjemaah), takde pulak usaha dibuat!!

Saidina Umar R.a bagitahu, hati bagi kampong adalah masjid? Jika nak tahu adakah penduduk kampong itu bershukur atau tidak, lihat masjid mereka, penuh atau tidak? isk isk?

Kedua :...

" ADA ORG ISLAM BANGUN DI SEPERTIGA MALAM UNTUK BERSOLAT "

Dulu2 pada zaman sahabat Nabi SAW menurut riwayat.. jika melewati rumah2 mereka diakhir malam... maka akan kedengaranlah bunyi org menangis seperti sekumpulan lebah bersahut-sahutan. Malam ini, jika korang pergi jalan kat kawasan perumahan org org Islam, apa yg korang dengar? Senyap ajer? Tiba-tiba :

GOAL!!!!!!!

Terkejut berok eden dibuatnyer!! ! cis!!!, Nasib baik tak jadi mayat...

Ingat pesan Kak Pah:

' Carilah ketenangan dalam diri sendiri... Munajat disepertiga malam '?

Isk. isk. sik

Ketiga :...

ADA SUASANA UGAMA IAITU:

" LELAKI JUMPA LELAKI CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH ". " WANITA JUMPA WANITA CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH ". "KANAK2 JUMPA KANAK2 CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH."

Huh, hari ni cuba korang pergi kat budak2 dan tanya mereka siapa yg paling kuat? Ada mereka cakap Allah yg kuat atau apa?

Budak2 cakap: Naroto dari kampung Kanohalah... aku kata: apa pulak, Hokage ke 5 lah yg paling kuat, > tsunade!!!
Oh... ummat sedang menderita?

Cis, lepas tu pulak cuba korang pergi kat wanita hari ini dan tanya mereka siapa yg paling kuat?
Wanita hari ini cakap: Serbuk pencuci X paling kuat menanggalkan kesan kotoran!!! Aku kata: cis, apa pulak, Tongkat ali dan kacip fatimah ler?

Oh... ummat sedang menderita?

Kemudian, cuba korang pergi kat member2 lelaki dan tanya mereka siapa yg paling kuat? Lelaki2 cakap: Brazill... pasukan samba, paling kuat!!! Aku kata: cis, apa pulak, Jerman piala dunia sebab main kat Jerman!!!

Oh... ummat sedang menderita? ? Termasuk aku...

Hindun yg pernah bunuh bapak saudara Nabi (Hamzah RA) dan bersumpah tak nak masuk Islam, tapi akhirnya masuk Islam jugak, tanya suaminya kenapa? Beliau berkata: Pada malam pembukaan kota Mekkah, aku telah melihat Allah disembah dengan selayak-layaknya?

Aku ulang:

MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA! !!

Oh... kerana itulah berpuluh2 tahun bangsa Cina dan India yg duduk kat Malaysia yg rakyatnya bagus2 dari segi akhlak tapi tidak terkesan untuk masuk agama Islam kerana penduduk Malaysia belum menyembah Allah dengan selayaknya.. .

" KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA? ! " KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA? !! " KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA? !!!

Kerana itu juga pada zaman itu org bukan Islam telah datang berbondong-bondong pada agama Islam kerana para sahabat RA, mereka REDHA dengan ALLAH, dan ALLAH redha dngan mereka!!!

Mereka menyembah Allah dengan selayak-layaknya dan Allah telah redha dengan mereka selayak-layaknya dengan menjadikan mereka pemimpin di seluruh dunia dan akhirat.

Pembaca2 yg aku muliakan, apabila ada 3 amalan ini pada mana2 kampung... maka Allah akan tangguhkan bala dan percepatkan rahmat untuk kampung itu, dan... jika tiada ketiga2 amalan ini pada mana2 kampung/daerah/ negeri/negara, maka Allah akan datangkan bala bencana, yg
mana jika ada org2 alim kat kampung itu, merekalah yg terlebih dulu diazab!!!
( Hadith riwayatAishah r.ha )


YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI ORANG YANG TERMASUK DALAM GOLONGAN MENYEMBAHMU DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA. ..AMIN... YA ROBBULALAMIN

No comments:

Post a Comment