I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, April 19, 2010

Mandi wajib dan wuduk...

adakah aku terlalu jahil?
kenapa aku baru tau...
kalau lepas mandi wajib...boleh terus semayang
tak perlu amik wuduk lagi...

aku rasa maybe dah ada ustaz ustazah yg bgtau masa
sekolah2 dulu..
cuma maklumlah aku ni kaki tdo..
byk ilmu terlepas...

td bincang ngan zizan pasal hukum pompuan g kubur...
ada la soalan2 berbangkit ngan opismate die
aku try la google kan...

hasilnya:
hukum pompuan menghantar jenazah ke kubur...
mazhab shafie~hukumnya makruh (ada mazhab lain kata haram)

hukum melawat kubur
sunat jika kubur ahli keluarga....
makruh kalau org lain @ org bukan islam

hukum menabur bunga atas kubur
bidaah-maybe makruh

hukum siram air atas kubur
sunat kalau nak padatkan tanah
haram kalau nak wangikan atau suke2 (tgk org siram..nak siram jugak)

hukum tanam pokok dan letak batu
sunat sbb pokok dan batu hidup sentiasa berzikir...
tp jgn la pokok besar sgt...

hukum bina binaan atas kubur (marmar dan kiub dll)
makruh kalau tanah sendiri
haram kalau tanah wakaf

hukum memcium jenazah
harus (maknanya boleh) bagi ahli keluarga...
soal wuduk jenazah pulak..
tak ada apa2...
cuma jika yang mencium tu bukan muhrim..
batal wuduk bg org yg masih hidup

No comments:

Post a Comment