I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, August 29, 2010

Persiapan rayer

terlalu byk beza rayer aku dulu ngan rayer sekarang
dulu yelah masa bujang...
duk umah sewa...
persiapan akan dibuat di umah mak ayah kat dungun
maklumlah masa tu aku je yg tinggal ngan ma ngan ayah...
kakak aku duk kedah masa tu...
adik plak duk n9..

so umah mak ayah confem ramai la tetamu kan...
anak2 sedara..sepupu sepapat..cucu cicit semua ada..
mesti ada hidangan utama...nasik minyak..
tapai pulut..kueh2 rayer...mcm2 lah....

nak kemas umah...lap2 tingkap...tukar langsir
tukar sarung kusyen...sapu laman....
bersihkan balang kueh....kuarkan gelas2 dr almari
mcm2 lah....
selalunya aku takkan kemana2...duk umah je...
tp skang kejenya asyik berjalan2 lah..
maklumlah aku dah tak jadi tuan rumah
balik dungun..aku jd tetamu merangkap backup tuan umah
selalunya kalau ada org dtg..anak sedara aku qistina 6tahun yang akan kuar..jemput org naik
die ni kalau ada org dtg je..excited die....
balik pasir mas pun aku jadi tetamu jugak..hehe


skang bile dah kawen..
(mcm la baru kawen 2-3 bulan..padahal ni dah rayer ke-3 bersama suami)
selalunya puasa ke 29 atau 30
(sehari b4 rayer)
aku masih bekerja
so memang xde buat pape lah....
sbb persiapan perlu dibuat di umah mak

sejak 2x rayer yg lalu..
kakak aku yg dulu tinggal dikedah sudah tinggal bersama mak ayah aku
jd persiapan kemas2 umah sudah bertukar tangan...
selalunya aku akan sampai malam rayer..semua dah siap
cuma tolong sket2 aje...

tu yang aku rasa rayer aku dah tak meriah kot
sebab aku dah xbuat apa2 persiapan
melainkan untuk diri sendiri..
nak plak tahun lepas mak aku xjahit baju rayer
semua beli siap
tahun ni mak aku akan jahit 2pasang untuk aku
dan aku beli 2helai tudung

tu jelah yang nampak sket persiapan aku
yang lain...beli kueh rayer...
lama dah aku xbuat kueh rayer
aku akan beli beberapa jenis la...
separuh akan diletakkan di dungun
dan separuh lagi akan diberi kepada mak mertua di pasir mas

duit rayer..dulu rajin g tukar duit kat bank...
tp sbb tahun ni xde bonus...
aku bg duit rayer kat anak2 sedara jelah...
belah aku..aku ada 5org anak sedara...
rm10 x 5= rm50
belah zizan..ada 3org anak sedara + adik ipar 2org yg masih dalam kategori kanak2..hahah
so rm50 jugak la kot...
duit rayer untuk mak ayah aku...
aku dah bg semalam...
sikit je...boleh la tampung2 beli itu ini...

aku taknak belanja byk sgt rayer ni sbb aku nak ke melaka
ari rayer ke 9
sempena majlis pernikahan tina..kosmet kat utm dulu
kalau dapat bonus..boleh la enjoy sana sini...

kat umah sewa aku kat kuala ibai..
toksah cakap lah...
memang xkan buat apa2 persiapan
sapa nak datang kan...
jiran2 sorng pun aku tak kenal..hahah
teruknya aku...
memang xmesra alam....semua makcik2...xreti aku nak bergaul...
nak cakap pasal apa pun aku xtau....
lagipun org kat situ pun semua akan balik beraya kg masing2 kan....

hari pertama dan ke-2
akan beraya di dungun insyaallah
3 & 4 di pasir mas...
ke 5 dah keje....

istilah menempah kueh rayer memang xde lah dlm kamus idup aku
aku beli yg dah siap kat pasaraye je...
jap ag aku nak g mydin je...tgk kueh apa yg ada...
zizan plak yg rajin order kueh rayer..
maklumlah die keja kat wisma...
ada org akan dtg amik order...
so die tumpang lah sekaki

kat opis aku xde org nak buat semua tu
sbb dah kata kejanya 2org aje...

cuma rayer kali ke 3 sebagai isteri ni....
kami masih berdua..
tiada org ketiga
itu adalah sgt menstresskan diri dihari rayer
untuk menjawab soalan2 makcik2 yg kepoh...
nanti aku akan cuba kira berapa kali aku akan ditanya soalan yg sama...

mungkin aku patut rakam satu tape atau rekod kat hp
satu jawapan yg bunyinye lebih kurang....
"belum ada makcik...belum ada rezeki.."

makcik tu baru nak bukak mulut je...
aku akan play terus recording sound tu..hehe boleh ak...
harap2 jangan lah sampai ada yg mengspoilkan mood rayer aku

ada beberapa makcik yag tanya soalan yg sama...
tp kena air muka yang berbeza..
nada yang berbeza..
yg membuatkan anda tidak berasa kecil hati
mahupun sedih....

tp susah nak cari lah....
yg lain tu siap tanya dengan lantang...dan juga didepan org ramai...
sehingga semua akan pandang aku...
yg mcm ni yg aku hot ni

dah la rayer tahun ni akan dipenuhi dengan baby2 yg sgt ramai
disebelah zizan..akan ada 5-6 baby yg semuanya berumur 3minggu-5bulan
disebelah aku..semestinya anak adik aku
baru bersalin 3minggu lepas...

mcm2 plak mood rayer aku ni...


No comments:

Post a Comment