I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, September 23, 2010

Kontek lens

mata adalah rabun
power sebelah kanan -550
sebelah kiri -475

tapi power pada cermin mata adalah dikurangkan sedikit
oleh optometris
kata nya..pakai kanan -500 kiri -450 pun dan boleh nampak terang
betul..betul..betul...

mula2 blaja dulu..
gatal jugak la nak pakai kontek lens...
beli la..mahal woo...
sbb tu untuk setahun
sepasang untuk setahun...
tp kena jaga betul2 la...

sekali bleh pakai kejap je...
sebab mata aku adalah sensitif...
cepat kering...asyik2 kena titikkan pelembap mata...
leceh la...last2 pakai spek jugak...

tp nak jugak pakai...contohnya time nak buat xtvt jalan2...mandi manda
xtvt lasak (macamlah ada..)
barulah rasa selesa kan...

so..tadi aku g beli kontek lens daily punye..
lepas pakai...terus buang aje...
tu pun xleh pakai berterusan..
kadang2 aje...
rm20=5pasang..xde color...
kalau nak yang color rm35=5pasang

tp aku xleh beli 5 pasang
sbb 5 pasang tu dalam satu box dan semuanya
mempunyai power yang sama
power aku lain2..
jadi kena beli 2 box...
1 box power -500
1 box lagi -450

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt, salam aidilfitri utk pijah n zizan...

    Pijah, bnyk jugak power ko ek... Ko try la beli beberapa helai daun sireh, pastu ramas dlm sebaldi air suam.... Biar kejap pastu cuci mata dgn air tu, InsyaAllah boleh kurangkan power mata....
    aku dah cuba tp just utk mencuci mata je la, aku tak rasa la power aku akan turun...tetapi ditakdirkan spec aku hilang.....kena wat baru....spec yg ilang tu aku buat kat TMN U (spec ke3)... Yg baru ni aku buat kat muar...Sebenarnya aku dah ada 4 spec (spec 1, 2 dan 4 buat kat muar)...termasuk yg baru... Nak jadi cerita masa aku gi test power mata utk wat spec 4, power aku lebih rendah drpd spec 2... Aku rasa tu hasil basuhan dgn daun sireh la... Ko try la ek...

    ReplyDelete