I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, September 2, 2010

Menegur kesalahan orang

owhh....
kita mesti selalu lihat pelbagai kemungkaran
dan perkara yang melanggar suruhan Allah disekeliling kita...
contohnya:
melihat org berkapel berpegangan tangan
melihat budak2 perempuan berpakaian ketat tak hengat..wpun pakai tudung
melihat org tak pakai tudung..
melihat orang tak solat...
dan sebagainya....

apa perasaan?
memang rasa nak tegur...
ataupun lebih tepat rasa nak marah...
sbb kita rasa perbuatan die salah....
tp adakah dengan marah..kita dapat menginsafkan die?

tp selalunya tak tertegur pun..
sbb rasa tak mampu...
wpun ada niat didalam hati...
itulah kot tanda selemah2 iman...
hanya boleh menidakkan di dalam hati...
tak dapat nak luah kan...

cohtohnya kita tengok orang tak pakai tudung..
selalunya org akan kata..
"kau tau tak berdosa mendedahkan aurat?'
apa org tu akan rasa?
rasa insaf ke?atau rasa sakit ati,tercabar dan terus melakukan dosa...

menegur biarlah berhikmah..
dan itulah yang aku masih tak mampu lakukan...
bukan nak tegur org lain pun..
dlm keluarga sendiri pun ada...
sebelum nak tegur org lain..
betulkanlah ahli keluarga kita dulu...
tu pun aku masih tak mampu..
camna nak tegur org lain...

apa ntah motif aku ni...
nak tulis lain...
tp jadi lain...
sbb bile tulis melibatkan org lain...
dan juga mendedahkan aib sendiri pulak...
so tak payah tulis la...

3 comments:

  1. Takpe, masalah ko ni sama je mcm masalah aku... Take, tulis je apa yg terbuku dlm hati ko tntg hal tegur-menegur ni....
    Bila ko dpt formula bagaimana nak menegur dgn cara berhikmah dan berhemah....bgtau eh!

    ReplyDelete
  2. hehe..nad...td nak tulis macam2...pastu tetiba nampak mcm membongkar aib diri plak...malu plak...

    ReplyDelete
  3. takde bezanye dgn aku pijah...nath la luah salah, pendam pun salah

    ReplyDelete