I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, August 12, 2012

seksa bebenau rasanya bile senggugut datang time keje sorang... rasa nak muntah lagi... dah telan ubat tahan sakit 500mg...tapi rasanya macam ubat tu dah xde kesan la... dah la perut lapar...xpose pun...mana nak cari nasik kan... haha... nak balik umah pun...keadaan mcm xmengizinkan nak drive n jalan2... lagipun keje sorg kan..cemana nak tinggal opis lama2...adoiii....

Wednesday, August 8, 2012

hai...lama benor xupdate blog..bukan setakat tak update...jenguk pun tak... macam ingat2 lupa kat blog sendiri... masalah.. semua org ada masalah... bila kita ada masalah...ramai yg pandai bg nasihat... itu la ini la... tapi bila masalah yang sama melanda diri sendiri... yes..masalah yg memang sejibik sama.... nampak stress semacam je...mungkin lebih stress dari aku masa die nasihat kat aku dulu... die mmg nasihat..bukan perli ke apa... tapi die suruh amik mudah je masalah tu... jangan pikir... mmg manusia ni mcm tu pun... kita mmg susah nak rasa apa yg org rasa melainkan kena kat atas diri sendiri... ada bbrp masalah aku dulu yg kini dah settle...melanda dia..sama plak tu..camne tu.. harap die tabah hadapinya... (apa punya update pun aku xtau)

Monday, March 26, 2012

Keliru ku celaru

Agak memeningkan bila fikir soal kerja dan masa depan and so on....

Orang lain masih ramai menganggur...so far alhamdulillah dah 6 tahun aku keje di gribbles dan sudah 4 tahun berkahwin...

Aku xde masalah sgt keje jat sini....sikit2 tu biasalah...mmg keje mcm tu...mana ada smooth memanjang....

Tp...selama 4 tahun kahwin ketahuilah bahawa zizan cuti mmg jumaat sabtu..keje kerajaan kan...dan aku khamis jumaat then nextweek sabtu ahad....so samada kami sama2 cuti on friday or saturday every week....so kami hanya ada masa sehari bersama on weekend...nak jalan2 pun susah...balik kg klate pun sehari je...

So...bile penat pikir..rasa nk benti keje pun ada...tp sapa plak nk byr kete aku kan...personal loan aku segala kan....so skang kalu bleh cari keje yg cuti jumaat sabtu jugak...sama cam zizan..

Kalu ada anak...ada alasan kukuh jugak nk benti keje kan...biar zizan tanggung semua..hehe.. Tp xde...huhu...so camne....mana nak cari keje kat trg ni....sedangkan yg menganggur pun ramai lg....

Monday, March 5, 2012

Luah perasaan

Salam...
Skang dah hampir 6bulan after surgery...
Sepatutnya after 6 bulan baru period....tapi bulan ke2 period dan bulan ke5 juga period....
Yg 1st tu xsakit...
Tp yg 2nd sakit kuat plak senggugut..

Bertahun2 sblum operate..mmg dah jadi perkara biasa untuk muntah stp hari...loya xyah cakap la....
So 5bulan after surgery...muntah2 tu datang balik....so far boleh bertahan...

Tp 2hari sakit tekak dan batuk2.....batuk sikit muntah...batuk sikit muntah...asal muntah je batuk....

Mmg doc dah bgtau...risiko utk cyst ada balik mmg ada....dan paling cepat ada yg 6 bulan after surgery....
Mungkin aku akan pecahkan rekod dr.awang nila kot....sbb aku mcm rasa cyst aku dah tumbuh balik je dlm masa xsampai 6bulan pun...

Aku ok je...disebabkab kerana mendapatkan anak bukan lagi motif aku hidup...
Aku ada byk lg tujuan aku hidup...so aku xkisah sgt soal tu....

Tapi aku perit ngan muntah2 segala ni...
Org pregnant muntah2 bbrapa bulan je...tapi aku dah muntah2 bbrapa tahun...maybe dah 5 tahun berlarutan....campur ngan gastrik sbnarnya....

Tp kenapa after surgery...xmuntah plak...skang baru stat muntah balik...konfius..

Tapi setakat ni aku tak p scan lagi....sbb aku rasa kalau ada pun...cyst tu masih kecik...xnampak pun kalu scan...yg patut dbuat skang adalah cek darah....
Masalah orang yang keje lab darah mcm aku ni ialah...cucuk org tiap2 hari...
Tapi diri sendiri takut dicucuk...kalau dicucuk..nescaya 1hari suntuk xnak gerakkan tangan....camno....

Xtau nak cakap apa perasaan skang....aku ada tanya zizan pagi tadi....kalau cyst ada semula..nak operate ke tak....die ckp xpayah la....

Aku pun confuse tentang keinginan die terhadap zuriat sendiri...aku akui aku punye nafsu nk anak dah xde....tp tang zizan...bile aku tanya...die kata xkisah...aku xtau die nk sedapkan hati aku ke apa...atau tu mmg dari hati naluri die...

Aku ada target baru dalam hidup aku...dan target itu bukanlah berkenaan anak...lagipun aku tau....dugaan yg Allah bg bukan sia2....andai aku sabar dan redho. Ia menghapuskan dosa2 aku yg xterkire ni....juga pahala....

Kat akhirat nanti...orang2 yg xdiberi dugaan oleh Allah merayu2 pada Nya supaya dapat kembali ke dunia supaya Allah turunkan die dugaan dan ujian....kerana melihatkan betapa besar rahmat yg Allah bagi hambaNya yg diberi ujian atas dunia yg merupakan ganjaran2 nikmat di akhirat.....

So aku rasa xperlu aku mengeluh atau bersusah hati atas perkara ini...malah sepatutnya aku bersyukur...

Alhamdulillah syukur ya Allah kerana telah mengurniakan aku ujian di dunia ini....kerana dengan ujian ini...dapatlah kirenye pahala tersebut menampung dan meringankan aku dari azab neraka kerana banyaknye dosa2 aku atas dunia in...Amin....ya rabbal alamin...

Saturday, October 29, 2011

bertolak pagi2 buta

letihnya...
selalu mcm ni tau...
bertolak kul 5pagi (sebelum subuh) dari pasir mas...
solat subuh di machang...

kul 8.15pagi sampai k.trg..terus masuk opis...
dah la mcm tadi kul 11.30 malam masih di wakaf che yeh...
hehe...

sampai umah terus tdo...set jam kul 4.30 pagi..
so skang badan teramat letih...
tp masih perlu bekerja...

selalunya kami mcm ni la contohnya hari raye ke...time cuti sekolah ke..atau sesaje..
suka bertolak kul 4 pagi..5pagi...elakkan jam kalau musim raye...

cuma kali ni zizan saje nak balik pg...sbb nak duk umah lama sket...sbb semua adik2 die ada...
die xpelah...die xkeje sabtu...i yg keje...

plan jumaat nak g munduk...tp dah ujan lebat pagi tu...
petang dah xujan...tp mcm mana nak g munduk kan...
dah tau dah suasana munduk tu kalau ujan...kalau nak selamat..pakai la but (kasut ujan)
sbb jalan die punye lecak..mak aihhh...goli den...

ok...next time g munduk...
mula2 tu zizan siap nak ajak g hatyai lagi..sbb nak bawak adik2 die...
tapi...aku xbawak balik pasport daa...
die sekeluarga xpe la..rakyat kelantan...mintak border pass aje...
melepaih....

Sunday, September 25, 2011

Peristiwa yg xdpt dilupakan

19/9 dah berlalu..ececeh...so operation berjalan dengan lancar selama 3 jam 10 minit...
tapi 20/9 dah makan KFC..boleh ke?hahaha...terkejut omak den bile zizan bgtau aku dah makan KFC...dah makcik2 sume kata kena pantang kan...aku lupa la...kat dalam wad tu...macam p mengidam le plak...tapi makan xbyk la sbb tak rasa apa pun....lidah masa tu xadapat merasa apa pun...sume rasa tawar....makan KFC rasa macam nasi putih kosong je...

21/9 discharge so balik pasir mas dulu sehari...amboi...glemer nok...nak pulak zizan pasangkan video pembedahan tu pada mak, abah, mek..dan beberapa org kg yg dtg melawat aku...kecoh la..org kampung mana pnah tgk video pembedahan..nak plak org yg dibedah tu ada kat situ.dah boleh jalan2 dah...tp terbongkok2 la sbb sakit lg kat dalam perut...

22/9 balik kuala ibai jap...pastu malamnya balik dungun....tp feel better dah la....tp mak aih nak berak sakitnye...

25/9 hari ni...rasa dah bertambah baik....dah kebuncitan akibat kebengkakan perut sudah berkurangan...tp sakit2 urat masih ada....ada byk jugak kesan lebam2 kebiruan pada peha, perut dan disekeliling tempat yg ditebuk....biasa la laparoskopik...ada 3 lubang tebuk...kiri kanan dan di pusat....

nanti seminggu lebih lagi baru bleh bukak plaster pada luka tebuk....MC selam 28 hari bermula 18/9 sehingga 15/10....

pengalaman sebelum semasa dan selepas operation:

kul 11:30 staffnurse datang suh tukar baju...so masa tu dah siap mandi dah....jantung dah mula berdegup kencang...so staffnurse kata jgn risau..die dah bawak pil penenang....telan pil...dan dorang tolak ke OT room kat tingkat 3..wad kat tingkat 4...lama plak menunggu depan OT room sbb ada patient lain nak kuar...takut xmuat pintu...ada brape lapis pintu daaaa....lepas pintu..pintu..lepas pintu..pintu lagi...

masuk bilik pertama...kena tukar katil...then bukak baju...hehehe...keluarkan lengan dari lengan baju....so mcm xpakai baju la...masa ni takut...tp tenang sbb dah telan pil penenang kan....so staff bilik bedah tanya beberapa soalan...jawab pastu kena tunggu kejap...

masuk bilik yang terang benderang..huhu...pakar bius cari urat..cucuk....masih sedar lagi...doktor awang nila borak2....perkenalkan staff2 die...yg ni org kuala berang..ada orang dungun....pastu dorang tampal2 pelekat pada dada untuk moniter denyutan jantung dan sebagainya....terasa ternoda i...i kan tanpa bra...cehhh....

pastu dorang padangkan oksigen ke apa...kat muka...mungkin jugak tu gas untuk menidurkan..terus gelap gelita dunia ini....

tiba2 doktor tepuk2 pipi i yang gebu dan berkata.."hafizah..hafizah...dah siap..."..ceria je suara doktor...rasa macam..."aik...baru rasa mcm 5minit terlelap..yeke dah siap?".pastu gelap balik....rasa sakit yg amat sangat tp xboleh bergerak ataupun mengeluarkan suara,,,,terasa ada alat yg dikeluarkan dari vagina..dan juga bontot....perghh.....pastu terasa seluruh badan menggeletar....gelap lagi...

mata masih terpejam.....tp dapat dengar suara aishah (adik ipar)..suara ma zizan...dan suara zizan....dorang cuba selak selimut untuk lihat kesan pembedahan....masa ni kejap on kejap off....

tetiba termuntah....ma zizan datang lap...masa ni dah agak sedar. sikit...ma tekan butang untuk panggil staffnurse....so tanya ma...pukul berapa ni?...masa tu dah pukul 7.15 malam....mak aaii....tadi masuk OT 11:30 pagi...tetiba dah maghrib...kejap nye rasa...

bersambung...

Tuesday, August 23, 2011

Ermmmm

APAKAH TANDA-TANDA ATAU GANGGUAN?

Tanda yang paling utama sekali di kalangan wanita ialah senggugut ataupun kesakitan pada bawah perut dan pinggang. Senggugut ini mungkin dialami dari sejak remaja lagi dan ia berterusan dan mungkin tidak reda walaupun selepas berkahwin. Ada sesetengahnya lega sekejap selepas berkahwin dan melahirkan anak, tetapi senggugut ini akan timbul semula akibat daripada penyakit endometriosis. Kesakitan yang dialami biasanya berlaku sebelum datangnya haid yang biasanya berbentuk kesakitan yang amat kuat pada bahagian ari-ari dan sering juga ke bahagian pinggang.

Biasanya sakit akan hanya reda selepas dua atau tiga hari sahaja, tetapi jika keadaan di mana endometriosis ini telah merebak, kesakitan ini mungkin akan berterusan waktu haid dan walaupun haid sudah berhenti kadang-kala kesakitan masih ada lagi. Ini menunjukkan bahawa penyakit ini berada di peringkat teruk dan mungkin telah melibatkan dinding atau otot rahim.

Gangguan lain ialah ketidaksuburan dan kemandulan. Ini adalah masalah besar di kalangan penghidap-penghidap penyakit endometriosis. Mereka tidak sedar yang penyakit ini mungkin telah timbul, yang mereka tahu ialah mereka sukar untuk mengandung, samaada buat kali pertama ataupun selepas melahirkan seorang anak ia tidak dapat hamil lagi beberapa tahun kemudian.

BAGAIMANA SELAPUT ENDOMETRIUM INI BOLEH TUMBUH DI LUAR RAHIM?

Biasanya tempat-tempat di luar rahim di mana tisu endometrium ini tumbuh ialah pada kilang telur (ovari), belakang rahim (utero sacral ligament), saluran fallopian, pundi kencing, kadang-kala di tempat-tempat yang aneh seperti parut bekas pembedahan untuk melahirkan anak ataupun pembedahan untuk tujuan lain. Endometrium ini juga boleh tumbuh pada dinding atau otot rahim menyebabkan penyakit yang digelar Adenomyosis.

Bagaimana tisu endometrium ini boleh tumbuh pada tempat-tempat yang luar biasa, tidaklah diketahui dengan tepat. Terdapat beberapa teori yang cuba menjelaskan berlakunya keadaan seperti ini. Di antaranya ialah ada kemungkinan darah kotor melimpah atau tumpah ke belakang rahim melalui saluran fallopian. Mungkin ini disebabkan oleh rahim yang kedudukannya luar biasa, iaitu jatuh ke belakang ke arah tulang tongking (retroverted uterus).

Ada juga yang mengaitkan bahawa endometriosis ini sering berlaku di kalangan wanita-wanita yang sering tertekan jiwa mereka (stress), yang mudah menggelabah dan di kalangan mereka yang sangat mementingkan kerjaya dan mereka yang tinggi I.Q.nya. 10 hingga 20 peratus wanita di seluruh dunia menghadapi masalah endometriosis dan antara 30 hingga 40 peratus daripadanya adalah mandul.

Ada juga yang mengatakan bahawa sistem ketahanan pada wanita tersebut telah lemah dan lentur, oleh itu tisu- tisu yang patut keluar dari tubuhnya kini menyerang semula tubuh badannya sendiri. Apa yang terjadi ialah apabila tisu endometrium ini melekat pada tempat-tempat tertentu, ia mulai tumbuh. Lapisan endometrium menjadi tebal akibat daripada rangsangan hormon wanita dalam pusingan haid dan apabila haid berlaku lapisan endometrium tersebut juga akan mengeluarkan darah. Jika keadaan begini berlaku dalam telur (ovari) lama-kelamaan darah akan berkumpul serta menyebabkan apa yang digelar ovarian cysts atau chocolate cysts kerana mengandungi darah kotor yang berbentuk seperti pasta coklat. .

PENGESAHAN PENYAKIT ENDOMETRIOSIS

Daripada tanda-tanda tersebut kita sering mengesyaki pengidap penyakit endometriosis dan ini dapat disahkan melalui beberapa pemeriksaan serta ujian. Apa yang biasa dilakukan yang mempunyai tanda-tanda ialah pemeriksaan kemaluan dan dari situ doktor dapat mengesan kedudukan rahim mungkin jatuh ke belakang (retroverted) dan bila disentuh bahagian belakang rahim ia akan merasa kesakitan. Ujian ultrasound melalui faraj (vaginal sonography) adalah sangat penting kerana ia boleh mengesan tumbuhan cyst pada bahagian kilang telur.

RAWATAN PENYAKIT ENDOMETRIOSIS

Oleh kerana kebanyakan daripada mereka yang bertemu doktor mengalami ketidaksuburan ataupun berulangkali gugur yang mungkin disertai oleh senggugut, mereka memerlukan rawatan yang sewajarnya. Yang penting sekali tujuan rawatan ialah untuk wanita tersebut hamil, kerana keadaan hamil boleh mengawal pertumbuhan atau menghapuskan sama sekali penyakit endometriosis ini.

PEMBEDAHAN UNTUK MEMBUANG ENDOMETRIOSIS

Jika terdapat ´chocolate cyst´ ataupun keadaan rahim yang terbalik (retroverted) pembedahan akan dilakukan. Biasanya saya sendiri mencadangkan pembedahan secara laparoscopy disertai dengan pembedahan kecil pada bahagian bawah perut dengan irisan lebih kurang dua atau tiga inci untuk membuang tumbuhan ´cyst´ serta untuk membersihkan dan membuat cautery atau tembakan pancaran laser pada bahagian-bahagian yang terkena tumbuhan endometriosis.

Pembedahan ini juga membolehkan doktor membetulkan rahim dengan menjahit rahim ke otot perut di bahagian hadapan (ventro-suspension of the uterus). Setelah ini dilakukan, bahagian peranakan serta bahagian sekitarannya akan dibasuh dengan cecair untuk menghilangkan segala kotoran dan keracunan yang dikeluarkan oleh endometriosis. Jika terdapat kesumbatan pada saluran fallopian ketika pembedahan, keadaan ini juga boleh diperbetulkan sekali.

Selain daripada secara pembedahan, rawatan dengan ubat-ubat sering juga dilakukan. Di pasaran terdapat banyak ubat-ubat hormon yang digunakan di antaranya hormon-hormon Progesterone yang mana diantara jenamanya ialah Primulut, Norculut atau lainnya yang digunakan selama enam hingga sembilan bulan dengan tujuan untuk menghentikan haid. Juga terdapat ubat-ubat seperti Danazol yang mana tujuannya adalah sama, iaitu untuk menghentikan haid dan mengurangkan tumbuhan endometriosis ini.

Dalam beberapa tahun yang lepas ubat-ubat terbaru yang diberikan secara suntikan sebulan sekali dan terdapat pelbagai jenama seperti Zoladex dan lain-lain untuk digunakan selama enam hingga sembilan. Suntikan-suntikan tersebut agak mahal sedikit dan ia memberi kesan sampingan seperti yang dialami oleh wanita yang sedang putus haid manakala kesan sampingan yang lain seperti apabila memakan pil Danazol ialah perubahan-perubahan yang menimbulkan sifat kelelakian seperti tumbuh rambut dan suara menjadi kasar. Peningkatan timbang berat juga merupakan satu kesan sampingan.

Pembedahan untuk membuang rahim dan ovari juga satu rawatan yang akhir bagi mereka mengalami penyakit endometriosis yang teruk sekali dan semua organ seperti rahim dan kilang telur telah rosak. Ia mungkin tidak berfungsi lagi dari segi kesuburan dan daya upaya untuk hamil. Di samping itu ia menyebabkan masalah kesakitan yang amat sangat setiap bulan ataupun secara berterusan dan mengganggu kerja harian. Ia mungkin juga menimbulkan gangguan haid yang tidak terkawal yang mengganggu kehidupan seharian, hubungan suami isteri dan juga mengganggu wanita-wanita kita untuk membuat amal ibadah.

BOLEHKAH PENYAKIT BERULANG?

Pada kebiasaanya jika wanita itu hamil dalam masa setahun selepas pembedahan, kemungkinan ia berulang agak kecil. Tetapi jika tidak hamil lepas dua tahun, kemungkinan berulang adalah besar. Selain dari kehamilan, kita tidak mengetahui dengan tepat kaedah mencegah penyakit endometriosis daripada berulang. Tetapi amalan mengawal makanan, iaitu dengan menjauhkan makanan yang menyebabkan alahan seperti beberapa jenis makanan laut, daging lembu atau kambing. Banyakkan sayuran dan protin dari ikan dan kacang soya. Latih diri untuk tenang fikiran dan gangguan emosi. Gunakan berbagai kaedah untuk menangkis stress.

Penyakit endometriosis ini ialah satu penyakit yang aneh di mana banyak perkara yang tidak ketahui tetapi ia menimbulkan berbagai-bagai masalah pada wanita. Kita tidak tahu mengapa darah kotor berkumpul di belakang rahim dan di kilang telur. Ada sesetengah pakar perubatan Islam yang beranggapan bahawa darah ini adalah makanan jin dan mungkinkah ada kaitan ´orang halus´ ini mengganggu peranakan seseorang wanita dan mengganggu agar ia tidak boleh mempunyai zuriat. Oleh itu kaedah-kaedah rawatan alternatif juga perlu dilakukan serentak dengan cara moden, kaedah perubatan Islam, kaedah ubatan tradisional selagi cara tradisional itu tidak menyebabkan syirik ia boleh diamalkan. Mungkin terdapat ubat-ubat herba yang belum dikenalpasti lagi yang mungkin masih ada di hutan kita yang berpotensi untuk merawat penyakit endometrosis dan memulihkan keadaan subur seperti biasa.

Di antara pemeriksaan yang penting bagi wanita ialah "pap smear" bagi mengesan penyakit kanser pangkal rahim, pemeriksaan payudara dan mammography untuk mengesan kanser buah dada, pemeriksaan ultra-sound scanning untuk mengesan kanser pada kilang ovari. Sebaiknya, wanita yang pernah bersalin dan dalam pertengahan umur, patut menjalani ujian-ujian tersebut sekurang-kurangnya setahun sekali.

Penyakit-penyakit wanita yang juga penting pada masakini, ialah jangkitan kuman, tumbuhan "endometriosis" dan "fibroid". Wanita yang mengalami gangguan haid, seperti senggugut, haid yang berpanjangan dan berlebihan, atau haid yang tidak tentu masa patutlah berwaspada. Lain-lain tanda seperti keputihan yang mungkin menandakan jangkitan atau luka pada pintu rahim; kesukaran untuk hamil dan berlakunya gugur yang berulang, ini juga mungkin ada kaitan juga dengan penyakit seperti "endometriosis".

Penyakit-penyakit ini hanya boleh dikesan oleh doktor dan pakar sakit puan. Wanita-wanita sepatutnya mengambil langkah utama untuk mendapatkan rawatan daripada doktor yang terdekat sekali di rumah untuk pemeriksaan awal dan jika perlu doktor ini akan merujuk kepada doktor pakar yang sewajar untuk mendapatkan rawatan yang selanjutnya

19 september 2011

19/9 aku dijangka akan operate untuk buang endometriosis cyst..

ingatkan perut rasa agak buncit kebelakangan ni adalah perkara biasa...pelik tp selalu abaikan...
ingatkan turun berat badan sejak sebelum kawen adalah perkara normal...
kurang selera makan...3tahun kebelakangan ni...jarand dpt abiskan nasik sepinggan...

selalu loya dan muntah...tp ingatkan gastrik...
selalu senggugut...ingatkan hanya retroverted uterus...
selalu sakit semasa bersama suami...malah selalu mengelak juga...

sebabnya adalah selama ni ada jugak g klinik...
tp doctor ckp xde cyst...so normal..cuma xde rezeki lagi...

tp sebenarnya doktor pakar cakap...cyst tu dah ada sejak saya belum kawen...
ya...memang start muntah2 dan loya setahun sebelum kawen lagi...
cuma mungkin cyst tu mula membesar dibelakang rahim..
kalau doctor scan di atas perut..mmg xnampak...

yang terkini...masa pegi scan kat klinik...die ckp ada 2 cyst..tu pun xbesar mana...
so xbuang pun xpe...
tp bile jumpe doktor pakar..die scan ikut 'bawah'...jumlah cyst yg kelihatan 5 atau lebih dan amat besar...

doktor ckp selagi org tersebut ada endometriosis cyst..die xkan mengandung...
memandangkan sudah 3thn lebih berkahwin....mungkin itulah sebab utamanya...
tp doktor cakap semasa buang cyst..die juga akan cek tiub fallopio samada tersumbat atau tidak...


boleh mengandung atau tidak selepas ni...hanya Allah sahaja yg tahu...
tp sudah tentu peluang lebih tinggi...

harap dengan pembedahan ini..dapat menyelesaikan byk masalah:
-xloya dan muntah2 lg
-xsenggugut lg
-xsakit lg
-ada peluang untuk mengandung

endometriosis cyst

Nuffnang Ads

Wednesday, October 21, 2009

cyst & endometriosis

contoh cystademas



Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau poket yang berisi lendir/air yang terjadi di dalam atau dipermukaan ovari. Ia adalah kejadian yang kerap berlaku dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya ia jarang memberikan simtom atau gejala.

Walaubagaimanapun, kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.
Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Follicular cysts adalah cyst-cyst yang mengandungi telur daan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan. Kadang-kadang, cyst-cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah.



Jenis-Jenis Cyst
Terdapat beberapa jenis ovarian cyst yang kerap dialami oleh wanita. Kebanyakaan tidak memberikan kesan serius dan hilang dengan sendiri, tetapi ada juga cyst in boleh tumbuh dan menjadi besar dan menyebabkan ketidakselesaan. Kadang-kadang cyst boleh menyebabkan anda sukar hamil.



Follicular Cyst: Ia terbentuk dari folikel yang tidak pecah dan gagal mengeluarkan telur. Folikel ini kemudiannya akan menjadi cyst. Ia adalah cyst yang paling kerap terjadi dan jarang memberikan masalah atau komplikasi.



Corpus Luteum: Corpus luteum cysts boleh terjadi selepas folikel pecah dan mengeluarkan telur. Selepas folikel pecah, lendir dan cecair terperangkap didalam folikel yang pecah tadi menyebabkan cyst terbentuk. Cyst ini selalunya akan hilang dengan sendirinya tetapi ia boleh menjadi besar dan memberikan komplikasi seperti pendarahan , pecah (burst) atau ‘twist’ dan ini akan menyebabkan kesakitan.



Endometriomas: Endometriomas adalah cyst yang terbentuk pada mereka yang mengalami endometriosis. Ia terbentuk apabila tisu endometriosis melekat pada ovari dan darah yang terkumpul setiap bulan akan membentuk cyst pada ovari. Ia boleh menyebabkan sakit semasa seks dan haid.



Cystademas: Cystademas adalah cyst yang terbentuk dari sel pada permukaan ovari yang tumbuh dengan sendirinya. Cyst ini selalunya dipenuhi dengan cecair mukus dan boleh menjadi sangat besar.



Dermoid Cysts: Dermoid cysts juga terjadi dari sel ovari yang boleh membentuk gigi, rambut dan tisu-tisu lain. Ia agak jarang berlaku tetapi boleh menjadi besar dan menyebabkan kesakitan sekiranya ‘twisted”.



Polycystic Ovaries: Terjadi apabila folikel yang sepatutnya melepas telur, gagal menjadi matang dan bertukar menjadi cyst. Kemudian, lebih banyak cyst-cyst ini akan terbentuk dan memenuhi ovari.



Siapakan yang berisiko untuk mendapat cyst ini?
Ovarian cysts sebenarnya agak kerap terjadi . kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu cyst sepanjang hidupnya. Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak complicated.Walaubagaimanapun, sekiranya cyst ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih merbahaya.



Gejala Ovarian Cysts
Ia pada umumnya tidak memberikan sebarang gejala. Tetapi sekiranya ia terlalu besar anda mungkin perasan perut sedikit buncit dan terdapat ketul pada bahagian bawah perut. Lain-lain gejala yang jarang-jarang ialah:
· Sakit perut
· Rasa perut penuh dan tak selesa
· Rasa berat pada ari-ari
· Sukar atau kerap kencing
· Sakit semasa hubungan seks
· Muntah dan loya.



Diagnosa
Diagnosa Cyst selalunya dibuat secara tidak sengaja, iaitu semasa pemeriksaan pelvis atau pemeriksaan faraj. Ovarian cyst dengan senang dapat di buat dengan mengunakkan mesin ultrasound, disamping itu, ultrasound juga boleh memberikan maklumat tentang saiz, lokasi dan kandungan cyst tersebut.Ovarian Cyst dan masalah ketidak-suburan Bagi kebanyakkan wanita, kehadiran cyst tidak banyak memberi kesan kepada keupayaan untuk hamil kerana ia selalunya kecil dan tidak akan menganggu proses ovulasi atau persenyawaan. Tetapi sekiranya anda mengalami endometriosis atau PCOS ia mungkin berkait rapat dengan masalah ketidak-suburan anda.



Rawatan
Bergantung kepada jenis cyst itu sendiri. Bagi folikular cyst atau corpus luteal cyst, rawatan yang biasa ialah dengan ‘tunggu dan lihat’. Selalunya doktor akan memantau samada ia semakin membesar atau sudah bertukar bentuk. Bagi mereka yang mengalami masalah yang serius, pembedahan adalah sesuatu yang terbaik. Rawatan hormon juga boleh menolong untuk mengawal cyst ini pada sesetengah wanita.




endometriosis

Endometriosis
Penyakit endometriosis merupakan satu jenis penyakit yang agak luar biasa. Mungkin ramai yang tidak mengetahui tentang penyakit ini sedangkan sekarang makin ramai wanita yang menghidapinya. Di antara masalah yang ditumbulkan oleh penyakit ini ialah senggugut dan kesakitan , kemandulan dan keguguran yang mungkin berulang-kali. Ia juga boleh menyebabkan berbagai jenis masalah seperti pendarahan, gangguan kencing, kesakitan dan lain-lain.
Apakah sebenarnya penyakit Endometriosis?
Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luar biasa di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisyu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.

Apakah sebenarnya penyakit Endometriosis?
Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luar biasa di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.



Rawatan pembedahan
Sekiranya ubatan tidak memberikan hasil yang memuaskan, doktor akan menyarankan pembedahan seperti endometrial ablation. Pembedahan cystectomy disarankan kepada mereka yang mengalami endometriotic cyst.
http://rasahatidhila.blogspot.com/2009/10/cyst-endometriosis.html


Sunday, August 14, 2011

Masyaallah...Air..tahukah anda rahsianya?

nfo kali ni sangat penting untuk pedoman semua... Sebelum tu kita main survey-survey ya... Berapa orang yang baca 'Bismillah' sebelum minum? Berapa orang yang minum sambil pasang lagu? Berapa orang yang bad mood lepas tu mencarut depan minuman? Haaaa.... Lepas kita tengok molekul-molekul air yang berbeza ni, harap-harap lah kita semua tak memandang remeh kelebihan air zam-zam, air yasin, air yang dibaca ayat Al-Quran dan kepentingan membaca 'Bismillah' sebelum minum :)




1) Cerita Dr. Masaru Emoto (1)
Berikut ialah 'Penyelidikan Perubahan Molekul Air' yang diselidik oleh Dr. Masaru Emoto (Yokohama University). Dia telah menggunakan air yang sangat murni, iaitu air mata air dari Kepulauan Honshu. Untuk setiap proses, air itu didinginkan sehingga mencapai suhu -5C kemudian dilihat menggunakan electron microscope yang dilengkapi dengan high speed camera :
- Air itu dibacakan doa dalam agama Shinto
Membentuk kristal segi 6 yang indah
- Air itu dibacakan 'Arigato' (Thank you dalam bahasa Jepun)
Membentuk kristal yang sangat indah
- Air itu disebut perkataan 'Syaitan'
Membentuk kristal yang buruk
- Air itu didengarkan music Symphony Mozart
Membentuk kristal yang berbunga indah
- Air itu didengarkan music Heavy Metal
Kristal hancur!
- Air itu dibacakan doa dalam agama Islam
Membentuk kristal segi 6 yang indah dan berkilauan! SUBHANALLAH




2) Cerita Dr. Masaru Emoto (2)
Selepas penyelidikannya berjaya, beliau telah mengadakan satu seminar. Rata-rata orang bukan Islam yang hadir. Dr. Masaru Emoto menunjukkan molekul-molekul air yang buruk sehinggalah yang terakhir, molekul air itu sangat indah, kristalnya bercabang-cabang dan berkilauan!


Dr. Emoto : Molekul air apakah ini?
Hadirin : (Senyap)
Peserta dari Malaysia : Itu molekul air zam-zam, air yang paling mulia..
Dr Emoto : (Angguk) Saya tak pasti air itu mulia atau tidak. Tapi memang benar, ini molekul air zam-zam..
Molekul air zam-zam
Ternyata air boleh "mendengar" kata², "membaca" tulisan dan "mengerti" perasaan




3) Persidangan Air Sedunia di salah sebuah universiti di Malaysia.
Sewaktu persidangan itu diadakan, air dari seluruh dunia telah dikumpul. Setiap air diuji kehebatannya dengan menggunakan 'kamera berfrekuensi tinggi berjarak jauh' untuk melihat gambaran yang terjadi kepada air yang sedang diuji.

Kehebatan Air Zam-Zam
- Begitu kukuh dalam merakam segala perubahan pada kadar gelombang alam semesta ini
- Strukturnya tidak berubah
- Tidak terjejas dalam apa sahaja tekanan yang diberikan padanya dan ia tetap utuh
- Hanya air ini sahaja yang mampu merakam dengan TEPAT gelombang warna alam yang sering bertukar pada waktu² tertentu.
Ini menyebabkan seorang Professor Jepun memeluk Islam kerana beliau tahu air zam-zam hanya ada di Kaabah.




3) Menyingkap rahsia di Kaabah
Di bawah 4 penjuru (4 segi) bentuk Kaabah, ada terkandung air yang bersifat Alkali, iaitu air zam-zam (air yang merakam segala niat jemaah² yang datang secara gema gelombang). Niat ini bukanlah niat yang negatif kerana kita pun sudah biasa dengar betapa ramainya jemaah tersesat di Masjidil Haram, tersesat balik ke hotel sebab menyimpan niat negatif, kerana segala niat yang negatif itu terakam maka termakbullah permintaan itu. Dengan itu, ia menjadi peringatan supaya kita insaf.

Hanya orang yang betul² ingin tahu kehebatan air zam-zam saja yang dapat merasai kehebatannya. Bila niat kita benar² ikhlas, memohon taubat dan keampunan, maka dengan sendirinya kekuatan air zam-zam merakam niat jemaah tadi. Bila jemaah tadi melakukan tawaf 7x pusingan ke kanan, berlaku pula resonan, maka penyerapan dosa² itu terjadi. Kaabah dan Hajarul Aswad memegang rahsia mengapa ia berwarna hitam. Selepas itu, jemaah akan berasa tenang, lapang serta sebak lalu menangis teresak-esak kerana dapat merasa kebesaran Allah SWT..




4) Air Sumber Penyucian.
Kerana air berupaya merakam gema serta niat. Contoh :
- Wuduk baca niat
- Mandi wajib baca niat
- Tempat terkena musibah akan ada taufan, ombak, gempa bumi dll. untuk serap/seimbangkan semula
Tak lain tak bukan, Allah Maha Pengasih Maha Penyayang menghantar isyarat agar jangan kita terbuai dan terhanyut jauh oleh nafsu dan segera kembali ke pangkal jalan...




5) Ayat Al-Quran tentang Air.
Allah SWT selalu menarik perhatian kita kepada air :
- Air bukan benda mati
- Air menyimpan daya ingatan
- Air menyimpan kekuatan
- Air menyimpan daya penyembuh

Islam pula adalah agama yang paling melekat dengan air :
- Solat fardhu wajib berwuduk 5x sehari
- Solat sunat & pegang Al-Quran juga wajib berwuduk
- Persetubuhan dan wanita haid wajib mandi majib
- Jenazah wajib mandi jenazah




6) Air dan Badan Manusia
60%-70% daripada badan kita terdiri dari unsur air. Cuba kita fikir ya, apa akan jadi kalau kita membuat sesuatu yang positif / negatif?
Menurut Ustaz Zamri IKIM, kalau kita dengar benda tak berfaedah dan berbuat negatif, molekul air dalam badan kita tak cantik. Rohani dan jiwa kita bagaimana? Jiwa kita pun kacau sama macam molekul air, rasa tak tenang. Kalau kita mengalunkan zikrullah, membaca Al-Quran, berfikiran positif, insyaAllah rohani dan jiwa kita akan tenang sama macam molekul air zam-zam yang cantik, sangat indah dan berkilauan.



Wallahualam. Renung²kan dan selamat beramal..... Cerita di atas diolah semula oleh saya dalam bentuk yang lebih ringkas. Kalau nak baca original version, KLIK SINI (credit to http://addin.ritanm.com/tag/molekul-air-zam-zam/)